Samed : Hiçbir şeye muhtaç olmayan, herşey
kendisine muhtaç olanAs-Samad : The Eternal. He who is
the only recourse for the ending of need and the removal of
affliction.
Cenab-ı Hak buyuruyor:
" De ki: O, Allah birdir.
Allah
sameddir." (1)
- Samed ismi, Kur’ân’ın göğsüne tek sıra dizilmiş inci
taneleri gibi duran İhlas ayetleri içinde bir “dürr-ü yekta”dır, eşsiz bir
incidir. İhlas’ı Kur’ân içinde özel yapan sır her ne ise, Samed’i İhlas’a özel
kılan sır da o olmalıdır. Çünkü, Kur’ân’da Samed ismi sadece İhlas Sûresinde
geçer. İhlas Sûresi, içinde Samed ismi olduğu için “İhlas” olmuş olmalı. Samed
ismi de, “İhlas”ın içinde yer aldığı için anlamını bulmuş olmalı. (5)
- Tüm evrende gerçek güç sahibi olan yalnızca
Allah'tır. İnsanın karşılaştığı her türlü sıkıntıyı, zorluğu, ihtiyacı
giderebilecek olan da ancak O'dur. İnsanlar kimi zaman kendilerini yaratanı unutup O'ndan
başka veliler edinir; gücü, onuru ve yardımı onların yanında bulmaya
çalışırlar. Oysa bu insanlar bir aldanış içindedirler; çünkü yukarıda da
belirttiğimiz gibi Allah'tan başka güç sahibi yoktur. O dilemedikçe
hiçkimsenin bir başkasına faydası veya zararı dokunamaz. İnsan için her
türlü sıkıntıdan kurtulmanın tek yolu 'bütün kuvvet ve onur'un sahibi olan
Yaratıcısı'na sığınmaktır. Çünkü O, sıkıntı ve ihtiyaç içinde olup kendisine
yönelen samimi kullarına icabet eder ve onların üzerindeki zorlukları,
sıkıntıları kaldırır. (2 )
- Hak Teâlâ katında her şeyin mutlaka hazineleri vardır ve
bundan dolayı da O Samed'dir. Lakin o hazineler değişmez bilgilerden
ibarettir. Çünkü onlar O'nun katında sabittir. O, onları bilir ve görür ve
bütün içindekileri de görür, bildiği ve gördüğü içindir ki onlardan dilediğini
vücuda getirir, açığa çıkarır, dilediğini de bırakır. Onlar O'nun
hazinelerinde olmakla sonlu ve sınırlı değildir, sonsuzdurlar. Varlıkların
hepsi Allah'ın elindedir. Ondan hiçbir şey ait olduğu hazinenin dışına
indirilmez, hepsi Allah'ın indinde koruma altındadır. Bütün hazineler ve
hazine bekçileri Allah'ın olduğu için gerçekte âlem onun içinden hiçbir şeyin
dışarıya çıkmadığı bir tek hazine durumundadır. Çünkü hepsi de Allah'ın elinde
ve O'nun katındadır. Bundan dolayıdır ki, her konuda iltica olunacak ve
başvurulacak Samed ancak O'dur. Kimi Allah'a tevekkül eder, kimi de sebebe
tevekkül eder. Şu kadar var ki, sebepler kendilerine sarılan ve sığınanlara
çok kere hainlik eder. Hak Teâlâ ise kendisine sığınıp işlerini ısmarlayanı
muhakkak selâmete çıkarır. Bütün hazineler
O'nun katında olduğu, senin de o hazinelerden biri olarak yine O'nun mülkü
bulunduğunu bilirsen kalbin O'na güvenmiş olacağı için O senin yanında, sen
O'nun yanındasın demektir. (3)
- Her müslüman, Allah'tan başka Samed olmadığını bilmelidir. O'nun tek ve
bir olduğunu bilerek yalnız O'na yönelmelidir. Bütün ihtiyaçlarını O'ndan
istemeli, her sıkıntıdan O'na sığınmalıdır.İnsanlardan veya başka varlıklardan
herhangi bir aracı olmadan direkt Allah'tan talepte bulunmalıdır. Her türlü anlaşmazlık durumunda Allah'ın dinine
başvurmalı ve yalnız O'nun yasalarını hakem kabul etmelidir. Başına gelen
bütün olaylarda tek başvuru kaynağı allah'ın dini olmalı, sıfat ve nitelikleri
üstün olanın indirdiği Kitab'a ve peygamberin sünnetine daima müracaat
etmelidir. (4)
- Samed ismi, İhlas Sûresi’nin ayetleriyle örülen ihlas
kubbesinin tepe taşıdır. Diğer bütün taşlar onun duruşunu tamamlar. Onun
duruşu bütün taşlara anlam verir. İhlas Sûresi’nin nihaî anlamı Samed isminin
anlamında kristalleşir ve somutlaşır. Samed isminin anlamını hisseden doğrudan
Allah’a, sırf Allah’a yönelir, böylece ihlasa muvaffak olur. Çünkü bilir ki,
her an her işinde O’na muhtaçtır; O’ndan başkasından meded ummaz. Bilir ki,
her an muhtaç oldukları da yalnız O’na muhtaçtır; başkalarına dayanmaz. Yalnız
Samed’i “dayanak” bilir. (5)
Kaynaklar:
1)
İhlas, 1-23)
Allah'ın İsimleri, Harun Yahya, Vural Yayınları, 2000
3)
Fütuhat-ı Mekkiyye,
Muhyiddin Arabî
4) Esmâ-ül Hüsna, Karınca Yayınları, Nisan 2004
5)
Esma Günlüğü, Dr.Senai Demirci, Altınoluk, 2003, Mart, 2005