Baki
: Varlığının sonu
olmayan Al-Baqi : The Everlasting One. He whose.
Cenab-ı Hak buyuruyor:
"Ancak azamet ve ikram sahibi Rabbinin zâtı bâki kalacak"
(1) "O'ndan başka tanrı yoktur. O'nun zâtından başka her şey yok
olacaktır. Hüküm O'nundur ve siz ancak O'na döndürüleceksiniz."
(2)
Hakk'ın
dışındaki her şey fânidir. Yani aslında yok olmayı kabul etmektedir. Allah ona
nazarı ve varlık elbisesini feyziyle giydirmeseydi, onun için varlık şerefi
mümkün olmazdı. Bulunduğu hal üzere kalır, ortaya çıkmamış olurdu. Demek ki
Hakk'ın ona nazarından sonra ancak varlık alemine geçmiş aslında Hakk'ın
kendine nazarı ile kendisi için sabit olan yokluk üzere kalmamıştır.
(3)
O'nun zatından
başka herşey, her mevcud aslında, yokluk demektir. Çünkü O'ndan başka her
şeyin varlığı kendinden değil, Allah Teâlâ'ya dayandığından her an yok olmayı
kabul edici ve yok olmaya hazır olmakla aslında yok demektir veya yok
olacaktır. Ancak O zatında diri, ezelî ve ebedî, varlığı kendisiyle var
olandır. (4)
Hüküm O'nun,
başkasının değil. O'ndan başka hüküm ve hükümet, kanun çıkarmaya ve kanun
yapmaya kalkışanların hepsinin hükmü bozulur, ancak O'nunki bozulmaz ve hep
O'na döndürüleceksiniz, hepiniz ölümünüzden sonra O'nun huzuruna götürülecek,
mahkeme olunacak, ona göre cezanız, mükafatınız ne ise alacaksınız. İşte bütün
kıssaların sonu işte bu "Ve hep O'na döndürüleceksiniz." hükmüdür. Kimin
haddinedir ki bu hükme boyun eğmesin! (4)
Bâki
İsminin Anlamları (5)
Alah'ın
varlığı, hiçbir yönden yokluğu kabul etmez.
O,
varlığının başlangıcı ve sonu olmayan tek varlıktır.
Allah,
kendi bekası ile Bâki'dir; varlıklar ise ancak onun varlıklarını devam
ettirmesi ile var olabilmektedir.
Allah'ın
baki olması demek, asla ölmeyen hayat sahibi ebedi varlık olması
demektir.
Bütün varlıklar yok olacak; sadece O'nun
varlığı devam edecektir.
Kainat içinde bulunan tüm
varlıkların bir sonu vardır. Bir insan doğar, yaşar ve dünyada sürdürdüğü
sınırlı ömür sonucunda ölür. Bu son, bütün insanlar için kaçınılmazdır.
İnsanlar gibi bitkiler ve hayvanlar aleminin de yok oluşu kaçınılmazdır. Onlar
da doğduktan bir süre sonra birer birer ölürler. Örneğin bir ağaç yeryüzünde
yüzlerce sene yaşayabilir. Fakat en nihayetinde ölmeye mahkumdur. Canlı olan
herşey hayatını tüketip toprağın altına girecek ve yok
olacaktır. Aynı şekilde cansız
varlıkların da bir sonu vardır. Zaman, tümü üzerinde yıpratıcı etkisini
gösterir. Örneğin, binlerce yıl önce ihtişam içinde yaşamış kavimlerden bugün
yalnızca yıkıntıların geriye kaldığını görürüz. İçinde yaşayan
varlıkların bir sonu olduğu gibi kainatın da bir sonu vardır. Kainattaki tüm
gökcisimleri, yıldızlar, güneşler bir gün enerjilerini tüketip yok
olacaklardır. Veya Allah dilediği başka bir sebeple tüm kainatı yok edecek,
kıyamet günü ile ilgili vaadini
gerçekleştirecektir.Görüldüğü gibi herşey
sonludur; kainat da, yaratılmış tüm varlıklar da. Allah ise
yaratandır. Ve sonsuzluk yalnızca kendisine aittir.
(6)